Tredje pannan kaffe och en försäkringshistoria.

Igår och idag administrationsdagar. Jag har jobbat så mycket denna höst så att jag inte hunnit med bokföring mm så nu har jag tagit två dagar "ledigt" för att hinna ikapp. Plus att jag är lite förkyld så det var rätt läge för detta. Men i morgon blir det full rulle igen. Denna tid på året brukar det bli rätt lugnt men det har inte blivit så ännu i år. Fullbokade veckor ända sedan 8/8 då jag startade upp igen efter semestern. Lite för långa dagar för att det ska vara riktigt bekvämt.
Men klaga på för mycket jobb ska man inte göra. Den stressen är positiv. Negativ stress upplever jag när jag har för lite att göra och börjar oro mig för framtiden.

För ett par veckor sedan halkade jag på blöt mossa när jag skulle fotografera ett hus. Ramlade i backen och slog sönder en D750 och ett 14-24/2,8 + en fjärrkontroll. Inte kul, men vad som till sist blev "kul" var att ännu en gång (det har hänt förr) få se hur smidigt det kan funka om man har rätt leverantörer.
Det första jag gjorde var att ringa Nikon. Svaret där blev att jag skulle vänta fem min så skulle de ringa tillbaka. Och ganska på pricken fem min senare ringde de och sade att jag skulle komma in till kontoret i Solna för de hade plockat fram ersättnings/låne utrustning åt mig att använda tills reparationerna var klara.
En timme senare var jag tillbaka på plats och kunde göra klart jobbet! Och två veckor efter det kunde jag hämta reparerad utrustning och lämna tillbaka låneprylarna (som inte kostade något att låna).

Reparationen gick på 11000:-. Skickade in fakturan till Gefvert och fick direkt svar att de ersätter den förutom självrisken på 1000:- Så till slut allt gott med minimerat besvär.

Detta var tredje gången jag utnyttjade Gefverts fotografförsäkring. En gång har lokalen jag hyrde brunnit ner och då tog de hand om ALLT på en gång och när jag ett halvår senare sammanställde hur det gått så såg jag att jag faktiskt gått lite plus på branden (om man bara räknar pengar alltså).

Det tredje tillfället var när ett objektiv gick i betonggolvet, samma sak då, låneobjektiv direkt från Nikon och sedan ersatte Gefvert reparationen på studs. För övrigt var det samma objektiv bägge gångerna :-) vilket kanske beror på att jag använder 14-24/2,8 till kanske 75% av mina jobb. Arbetshästen nr. 1!
Så kontentan av allt detta är att jag måste göra lite reklam för och rekommendera både Gefvert och Nikon. Utan att jag får något betalt eller ens tack för det :-) !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.