Ny skamlig tidskrift.

Som helt och hållet lever på sina bilder men inte vill betala för dem. Mail klipp (till min kund) nedan:

"Hej,
jag heter xxx och jobbar som redaktör på tidningen xxx. Till varje nummer väljer vi på redaktionen ut några favoritobjekt som vi presenterar på varsin helsida, utan kostnad för er. Detta är alltså ingen annons.
Vi är nu intresserade av objektet, xxx.
Vi behöver ert godkännande och högupplösta bilder (300 dpi) så snart som möjligt om ni är intresserade, tack. Ett tips är att mejla en länk eller skicka bilder med WeTransfer eller Sprend till mig. Ibland går det också bra att mejla bilderna, en eller några i taget, om de inte är för tunga. Skicka alla bilder ni visar på hemsidan så väljer vi ut vilka vi vill ha.
Skriv fotografens namn också i mejlet, tack!"

Jag hoppas ingen som får sådana här "erbjudanden" går på det. Många tidskrifter framställer det som en gudagåva att få vara med i deras tidskrift. Efter publiceringen kommer ju jobberbjudandena att hagla! Tro inte på dem. Kanske man som ny i branschen vill synas men med gratisbilder är det  kontraproduktivt. Oseriöst. Dagen då man själv ska betala sina räkningar kommer ju också och då gäller inga gratiserbjudanden. Detta är bara ytterligare en väg tidningsbranschen hittat för att få sitt bildmaterial gratis. 
Jag mailade vidare till SFF som ska ta upp det med dem. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.