Det mörka halvåret.

Fotografera interiör med alla lampor tända samt stearinljus och befintligt ljus utifrån via fönstren + upplättningsblixt. Den fotograf som försökt sig på det vet vad jag talar om här. Man får ta "färgprover" och sedan rekonstruera vissa färger. röda, grå, gula, gulgröna, guloranga väggar eller köksluckor är värst.

Det går inte att få allt rätt direkt vid fotograferingen. Fotograferingen av varje bild måste ju göras i flera steg, en exponering för fönstren, en för ljuset som kommer in från fönstren, en för lampor, en för sterarinljus, en för att få ljus i angränsande rum o.s.v. Alla med olika ljustemperatur och även med flera olika ljustemperaturer i samma bild. Och sedan ska dessa läggas ihop i lager och maskas för att åstadkomma en enda bild med alla ljustyperna och alla färgerna rätt. Det tar tid!

Ett sätt att lösa det hela är att helt enkelt släcka alla lampor och bara ha fönstren som ljusinsläpp (pratade mer om det och visade exempel i förra veckan) men det funkar ju bara med kunder som vill ha det så. Personligen tycker jag att sådana "klassiskt" fotograferade bilder är bättre och vackrare då de visar det faktiska ljuset och de verkliga färgerna vid fototillfället. Jmfr inredningsmagasin.

Invändningen mot detta är förstås att det verkliga ljuset ser man inte om man släcker lamporna eftersom ingen sitter i ett nedsläckt rum. Sant det också, men den sanning som försvårar för fotografen är den som heter erfarenhetskorrigering.

Erfarenhetskorrigering betyder att vi ser det vi vill se. Eller rättare det vi tror är sant. Ett klassiskt exempel är fotot taget på en människa som ligger med fötterna mot fotografen. Fötterna tar upp halva bilden medan huvudet blir pyttelitet. Så ser det faktiskt ut, men det ser vi inte eftersom vi "vet" att huvudet är större och fötterna mindre, men kameran vet inget alls, den bara registrar.

Samma gäller för färger. En tomat är röd därför att när dagsljuset ("vitt" 5500-6000 kelvingrader) lyser på dess yta, reflekteras endast den röda delen av ljuset till våra ögon, övriga färger absorberas av tomaten och omvandlas till värmeenergi. Så när jag fotograferar en tomat i blått ljus och den blir blålila tycker vi att färgen i bilden är fel. Det är den inte! Det är bara det att vår hjärna tillämpar erfarenhetskorrigering som säger att tomaten ska vara röd. För det är den klockan 14 på dagen en dag med stackmoln eller svagt beslöjad sol!

Av den anledningen är de "verklighetstrogna" interiörbilderna tagna denna tid på året (det blir lättare ju högre solen står och ju starkare utomhusljuset är) egentligen helt manipulerade. Man måste göra fel för att det ska bli rätt. En vägg som är ljusgrön (i 5500K) och blir belyst av stearinljusljus, lampor, fönster o.s.v. kanske blir grön i ena kanten, gul i mitten, grå mot golvet och orange i andra änden. Och DETTA är faktiskt de verkliga färgerna när man gjort allt för att exponera varje del rätt. Men det vill vi inte se, eller kan faktiskt inte se. För vi "vet" att väggen är ljusgrön.... Så där sitter man på natten och målar om väggar i Photoshop :-) Några exempel nedan.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.