Nödvändiga uppdateringar och framtidssäkring.

Tror jag iaf. Nu har min D750 bytts in mot en Z6. Och när Nikon kommer med en mer professionell Z-modell så kommer D850 att gå samma väg. Tyvärr funkar det inte för mina kommersiella uppdrag att använda t.ex. M4/3 (vilket jag annars gärna skulle göra) utan jag fortsätter med Nikon fullformat.

Jag kommer att skriva lite här om hur det funkar med de nya spegellösa Nikonkamerorna för de jobb jag gör. I dag blev det premiär för jobb med Z6:an. Två mindre lägenheter fotograferade. Mycket är ju väldigt likt DSLR kamerorna men inte allt.

Det första jag lade märke till är att fokuseringsalternativet "prioritera fokus + slutare" inte finns att välja på Z6. Synd för så brukar jag ha mina kameror inställda. Följande autofokus på tumknappen med möjlighet att ta en bild när som helst utan att vänta på låsning. Men det går inte med Z6.

Det andra var att om jag kopplar in radiokontrollen WR-R10 för att styra blixtarna så går det inte att se preview av exponeringen (utan blixt) på displayen. Också synd eftersom jag gärna vill se hur det kommer att bli i ett område av bilden för att kunna placera ut upplättningsljus i ett annat. Det går dock att se som + och - så jag får väl nöja mig med det.

Det tredje var att det inte finns något som indikerar när slutartidsfördröjning övergår i exponering. Jag har ofta två-tre sekunders fördröjning för skärpans skull och på de "gamla" kamerorna hade man ljudet av spegeluppfällningen som tecken på att nu börjar exponeringen. Men utan spegel inget ljud...

Nu låter det som om jag är missnöjd med kameran. Men det är jag inte. Jag fotograferade idag med adaptern för FF objektiv och 16-35 på. Helt sömlös funktion. Och 24-70/4, som är det enda "native" S-objektiv jag har hittills, är nog det bästa jag någonsin haft på det brännviddsområdet. Och förutom det ovanstående är hanteringen väldigt lik DSLR:erna. Återkommer med fler funderingar när jag använt den lite mer.
Jo förresten. En sak till - det utomordentliga vitbalansläget som bevarar vitt och motverkar färgstick, det som introducerades med D850, finns med även i Z6!

Nedan de tre första levererade bilderna tagna med denna kamera.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.