Expeed 6 (läsning endast för Nikon nördar).

Första tre jobben med Z6 gjorda idag. En del inställningar jag fått ändra nu efteråt. T.ex. stand-by tid mm. Tycker inte displayen följer med lika långt som liveview vad gäller under/överexponeringar heller. Jämfört med D850 då. Jag tror att den visar inställningar i realtid ungefär 4-5 steg uppåt och nedåt från rätt exponering. Sen blir det vitt eller svart. Räcker ju för det mesta men jag inbillar mig att det fanns lite mer marginal i D850. En annan sak är att sökaren går rätt så långt bakåt på kamerahuset och om man har displayen i 90 graders vinkel uppåt så skymmer sökaren en del av bilden om man tittar precis rakt uppifrån. Men vad gäller displayens skärpa så är den avsevärt förbättrad.
Annars är väl allt ungefär som vanligt. Bara lite svårt att vänja sig vid avsaknaden av ljud från spegeluppfällningen.
Den största skillnaden är den som slår mig nu när jag sitter och redigerar. Jag kan i princip använda många av JPEG -filerna som de är! När jag konverterar från NEF till JPEG kan jag inte tävla med den nya processorn (Expeed 6) när det gäller interiörbilder med förhållandevis snävt tonomfång. Kameran är helt enkelt bättre på det än vad jag är! Det är nog den största nyheten för mig. När jag sätter mig för att redigera så ser jag att flera av bilderna redan är färdigredigerade. Trolleri! För första gången tycker jag bilderna jag öppnar i datorn faktiskt ser ut som de gjorde i kameran. Och det enda jag gjort är att ta picture control NL och modifiera den något för interiörfoto. Detta i kombination med en också den aningen modifierad vitbalans A0 och sRGB, ger mig faktiskt en del helt färdiga bilder! Har aldrig hänt förr! Hade jag vetat detta så hade jag bytt kameror redan för ett år sedan direkt när Z-husen kom. Kanske en del av resultatet beror på det nya S-objektivet 14-30/4 också. Klart mindre vinjettering än jag är van vid. Klart mindre distorsion också. Och då syftar jag förstås på råfilerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.