Passerat: 10 fullbokade dagar (eller 8 är det, sedan jag sist skrev här).

Kanske ska skriva något också så det inte blir så enformigt med alla bilder. En sak som hände i veckan kan vara värd att nämna. Jag brukar aldrig numer använda tända ljus vid fotograferingarna, utan tvärtom så släcker jag allt och exponerar endast efter infallande ljus (undantaget badrum och garderober som inte har fönster (fotografer förstår anledningen till detta :-)
Men iaf så hade jag en kund som absolut ville ha tända ljus nu. Så alltså körde vi med det. Och då visade det sig att det finns ytterligare en anledning att inte använda ljus. Jag backade från kameran för att få översikt över rummet. Bakom mig stod ett ljus jag inte lagt märke till. Fladdrande utanpåskjorta och plötsligt var fotografen en levande fackla! Kunden fick på nära håll uppleva någon som faktiskt brinner för sitt jobb!
Sprang baklänges till vasken där kunden spolade på med vatten så gott det gick och jag slet sönder skjortan så knapparna rök! Elden släckt och tack o lov så hade jag en undertröja och elden hann inte igenom den. Så det blev till att göra klart jobbet i undertröjan och sedan åka hem för att hämta en ny skjorta innan nästa fotografering. Kul nästan jämt!

Avslutar med ett teknikknep. Bilden av en hall med en spegel rakt fram, sista bilden nedan, är med av en anledning. Nämligen den att visa hur man löser det problemet. Med spegeln alltså. Man kan göra på två sätt. Antingen ta en bild i motsatt riktning och sedan kopiera in den i spegeln vid redigeringen. Eller, som i detta fallet, palla under spegelns högra kant med lite hopkramat tidningspapper. Bara så mycket att den ändrar vinkel mot väggen så att kameran inte syns.

Det var allt för denna gång! Jo och som nämnt så har jag slutat med porträtt. Plåtade min sista styrelse i går. Levererat idag. Tack och hej!!!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.