Det rullar vidare.

Kanske någon undrar varför jag fortsätter att lägga upp bilder från så många jobb som är ganska lika och inte alltid från "premiumobjekt", när det gäller fastighetsbilder? Anledningen är förstås rent kommersiell. Jag försöker visa att jag kan framställa nästan vilket objekt som helst på ett så fördelaktigt sätt att många blir intresserade och kommer till visningen. Så enkelt är det.

Efter mer än 6000 fastighetsfotograferingar är de flesta misstagen gjorda tillräckligt många gånger för att t.o.m. jag ska ha lärt av dem och inte gör om dem längre.
En del knep som kommit till för att lösa vanliga bildproblem har tagit mig år att komma på (via "trial and error"). Annat, som t.ex inställningar (presets) i kameran är lite mer färskvara och varierar lite med kamerahus.

System har jag bytt tre gånger under min tid som yrkesplåtis. Först från Contax till Canon (på filmtiden) och sedan när allt blev digitalt sålde jag alla Canonprylar och köpte in mig i Nikons system, som jag kände passade mig bättre (enda anledningen).
I dag fotograferar jag alltså i jobbet med Nikon, fullformat, och har presetfiler för interiör, exteriör och kvällsfoto. Dessa presets har tagit ganska lång tid (många jobb) att testa sig fram till och de är det enda jag inte skulle lämna ifrån mig om jag skulle hålla en kurs i fastighetsfotografering. De säger också något om min stil, eftersom jag strävar efter vissa bildegenskaper för att jag ska tycka att det är en OK bild. Andra kanske tänker annorlunda, men för mig så är det så här!

Privat däremot, skulle jag inte kånka omkring på ett fullformatssystem. Jag använder M4/3 för allt privat och oftast även för min okommersiella verksamhet (https://synsett.blogspot.com/).
Jag är ingen prylmänniska och vill helst ha så lätt och portabel fotoutrustning som möjligt om jag har möjlighet att välja. M4/3 kameror med bra optik räcker gott och väl för utskrifter i 50 x 70 cm och större än så behöver jag sällan och skulle jag ändå behöva det så är det bara att hämta någon jobbkamera..
Undantaget från alla regler jag ställer upp för mig själv är när fullformatsfotografering med film är det bästa alternativet. Naturligtvis aldrig för jobb, men för egna bilder finns det tillfällen då den överlägsna bildkvaliteten hos en fullformatskamera är det bästa alternativet.

Men, för att "knyta ihop säcken", så är det tyvärr så att M4/3 inte klarar det dynamiska omfång som krävs för att fotografera t.ex. en lägenhet, om man vill ta allt på en exponering (vilket jag alltid gör numer). Så i jobbet kommer jag att fortsätta med Nikon och råformat (förstås :-).

Nedan några fler bilder från den aldrig sinande strömmen.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.