En till borg.

Nu när jag ändå började igår med Marstrands fästning fortsätter jag idag med en bild av Bohus fästning som ju är omöjlig att undvika då man har uppdrag i Kungälv (vilket jag hade idag). Bohus fästning är den mest imponerande medeltida fästning som finns i hela norden! Så nu vet ni det. Historien är minst lika imponerande men den får ni googla på själva..

Sedan över till något annat. Jag märkte en ökning i trafiken på denna blogg när jag kollade statistiken idag. Det verkar som om kollegan Stefan Tell (http://www.stefantell.se/) står för denna ökning genom att länka till mig från sin blogg. Så nu gör jag detsamma tillbaka: http://www.stefantell.se/blogg/
Stefans blogg ska man läsa om man är fotograf, eller fotointresserad för den delen. Där finns massor av råd om ljussättning mm. samt exempel från verkliga jobb, vilket är något helt annat än teori eller "skolexempel". Så tack för draghjälpen Stefan! Hoppas du får lika mycket tillbaka nu.

Sedan följer dagens malande, som fortsätter på bildbyråspåret där jag slutade igår. Nu till själva bilderna. Man kan ha olika strategier för dessa. En är att se till att få ut så många bilder som möjligt. För att åstadkomma detta måste man antagligtvis ansluta sig till en byrå där man är sin egen redaktör. Den största på det området är Alamy Images. Fördelen med kvantitet är förstås att man kanske har den där udda bilden någon söker, och därför får sälja. Men chansen att detta ska funka är nog rätt liten.

Den andra strategin är förstås kvalitet. Och då blir det genast svårare. Här handlar det om att inte bry sig om hur många bilder man har ute till försäljning utan snarare om att de bilder man har också är de som efterfrågas. Den rådande trenden kommer in i handlingen och man måste i hög utsträckning försöka sätta sig in i köparens roll.
Jag brukar göra såhär: Jag har en bild av en man som klipper en gräsmatta. Då tänker jag att jag sitter i någon slags redaktion och ska köpa en bild av en man som klipper en gräsmatta. Jag söker alltså en sådan bild. Inte i google utan på en eller ett par bildbyråer. Kanske får jag upp fem stycken. Nu är frågan - hur platsar min bild bland dessa? Om jag skulle ha köpt bilden om priset på alla varianterna är detsamma, vilken bild hade jag valt?
Ofta är det valet enkelt. Och om det inte är min bild så är det lika bra att strunta i det. Som jag beskrev igår så är det ju en hel del arbete med varje bild, så bäst är att lägga detta arbete på de bilder som klarar sig i konkurrensen. De som jag helt enkelt inte kan avfärda som sämre än någon annan variant, eller de som har något extra värde som skiljer ut dem.

För min egen del har jag använt bägge strategierna, först under kanske tio år den med kvantitet, sedan under de senaste fem den med kvalitet. Kanske beroende på att jag helt enkelt inte orkar göra jobbet med hur många bilder som helst längre utan vill att de jag faktiskt gör det med ska sälja. Men man vet aldrig. I några tidigare inlägg i denna blogg har jag berättat om min katt Findus, som finns förevigad tusen gånger om och har åstadkommit rejäla överraskningar ett par gånger då "kvantitetsbilder" av honom sålt för många tusenlappar helt oväntat. Så jag avstår från att säga att den ena strategin är bättre än den andra...

Och så till sist ett par bilder från dagens uppdrag, så ni inte tror att jag bara åker omkring och plåtar borgar :-)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.