Snart 21/12 kl. 23.38...

Vintersolståndet är den tidpunkt då solen står som lägst och dagen är kortast på norra halvklotet. Nu är det nära. Bilden nedan är tagen fem över två på dagen. Inga manipulationer, inte ens en kurva. Histogrammet jämnt och fint. Såhär ser det ut. För oss människor som dels har ögon som korrigerar och dels en erfarenhet som också korrigerar ser det dock lite ljusare ut.
Att föreställa sig hur det såg ut på samma plats vid samma tid i juni är nästan omöjligt. Alltså om man är intresserad av ljuset i första hand. Och det är man ju som fotograf. Själv har jag skaffat mig en "traditionell" ljusmätare igen. Har inte använt en sådan på flera år. Och inte så många använder sådana numer (om man inte jobbar i studio alltså) då histogrammet i stor utsträckning tagit över den funktionen.
Men jag tycker att även kamerorna ibland luras av att ljuset är så svagt när det borde vara starkt mitt på dagen, så jag roar mig med att kolla hur det faktiskt förhåller sig. Jag tror kameran kan ha en mänsklig sida som tror att det är ljusare än det faktiskt är...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.