Pixelracet del 3.
Och här kommer bilder tagna i motljus med 1,5 stegs exponeringsökning i redigeringen och högdager reglaget i CR draget till 0. Och nu syns det skillnad om man vet vad man ska titta efter. MEN, att studera en digital bild i 100% är ganska så meningslöst. Både för skärmvisning och för tryck kommer man närmare verkligheten om man tittar i 50%. För tryck har 50% alltid varit tumregel för granskning eftersom rastret ändå dämpar t.ex. brus så att det syns ungefär så mycket som det gör på en bild i 50% storlek. Och på skärm gäller ju samma sak om man antar att skärmen har 1920 pixlars bredd vilket ju är vanligt idag. De två nedersta utsnitten är interpolerade till 50% som exempel på detta.
Så summan av denna övning i tre delar blir att man absolut kan klara sig med en enklare utrustning, t.ex. MFT, för de allra flesta uppdrag åtminstone inom de områden jag är verksam (se www.skenbild.se).
Eller som en person jag känner en gång uttryckte det: "man ska inte alltid leverera högsta kvalitet, man ska leverera RÄTT kvalitet i förhållande till beställningen. Det är det som är ekonomin i jobbet".
Så summan av denna övning i tre delar blir att man absolut kan klara sig med en enklare utrustning, t.ex. MFT, för de allra flesta uppdrag åtminstone inom de områden jag är verksam (se www.skenbild.se).
Eller som en person jag känner en gång uttryckte det: "man ska inte alltid leverera högsta kvalitet, man ska leverera RÄTT kvalitet i förhållande till beställningen. Det är det som är ekonomin i jobbet".
Hm, för mig är den stora visuella skillnaden mellan fotografierna färgmättnaden - men det är ju jag...
SvaraRaderaJa du tänker på golvet. Det skulle nog gå att jämka ihop i kamerans bildinställningar men här ville jag inte ändra så mycket utan köra grundinställningar. Men vilket golv tycker du är bäst då?
SvaraRadera