Pixelracet del 2.

Här har jag tagit två bilder nu för en stund sedan. Den ena med en 46 megapixelkamera med fullformatssensor (för 40000:-) och den andra med en 16 megapixlars MFT (kostar ca 4000:-) bildformat 3:2 för att få samma format på bilderna. MFT kameror tar ju normalt 4:3 bilder. Vilket då betyder att verklig mp i 3:2 läget kanske är 14.
Bägge med normaloptik motsvarande 50mm. Alla inställningar i övrigt så lika jag kunde få dem med hänsyn tagen till de olika formaten. Samma standardhantering i Photoshop och sist export med långsida 4000 pixlar, som jag i de allra flesta fall levererar bilder till mina kunder. De två nedersta utsnitten är skala 1:1 som jag lade till eftersom Blogger inte vill visa större än 1600 pixlars långsida (eller åtminstone vet inte jag hur man får till det).
Hur stor skillnad i bildkvalitet ser ni? Vilken bild är tagen med vilken kamera?
I morgon kommer del 3, där jag plåtar starka kontraster, hämtar tillbaka utfrätta delar från råfilerna och lyfter skuggpartier.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.