Årets mörkaste dag.

Kl 14.48 gick solen ner detta års kortaste dag. Då stod jag på Gåsberget (Gåseborg) och fotograferade Mälaren. Nikon D850, ISO 64, bländare 8. Råformat 14bit okomprimerat. Med 70-200/2,8. På mitt gamla Gitzostativ. 10 exponeringar i stående format vid 175mm.
Bilden jag sedan satte ihop i PTgui blir 315 cm lång och 67 cm hög vid utskrift i 300dpi.
Den är oskärpt här. Undre bilden nedan är skala 1:1 (om man klickar på bilden alltså) av den röda rutan på panoramat. Och den övre förstås hela panoramat fast i 2500px istället för drygt 37000.
Intressant lärdom blev att Photoshop inte kan visa bilder med långsida över 30000 pixlar i .psd format. Men .tif går bra. Undrar vad detta beror på?
Lite underligt att gå i skogen ensam i halvmörkret. Men skönt att jag äntligen fick till att åstadkomma denna bild jag tänkt på i flera år. Jag är väldigt förtjust i den oinsmickrande natur man möter denna tid på året.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.