Mäkarfotografering och hösten.

Känns som man är ordentligt tillbaka i den genren nu efter att ha gått med i Perfect Shot. Vi är ju ett litet gäng och har nära kontakt med mäklarna och säljarna. Kul att vara med och kul att vara tillbaka på detta område då det mest varit inhopp för min del de senaste åren. Dock, ett av de roligaste verksamheterna! Att nästan varje dag åka till olika platser och komma in i olika människors hem är stoff till min kommande roman "Mäklarfotografen" :-) som jag ska skriva när jag pensionerat mig...
Sedan är det ett av de få kvarvarande områdena inom fotografi där det finns ett stadigt bildbehov, vilket ju inte är någon nackdel för en frilansare. Ungefär som att ha en restaurang. Leverera varje dag i rätt kvalitet. Fast med nya råvaror och nya recept varje dag. Nya fotografiska problem som ska lösas på plats med det man har med sig i ryggsäcken och på begränsad tid. Man lär sig något nytt om ljus på varje jobb.

Nu börjar också till sist årets VW turné i morgon. Så ett par dagar i veckan kommer jag att åka lite längre och fotografera VW-groups anläggningar runt om i Sverige. En annan sorts jobb med helt andra förutsättningar. Bilhallar som fotograferas i samråd med fabrikerna och anläggningsarkitekterna. Den enda gången jag närmar mig mina fem år på Konstfack med ämnet "environmental art". Tanken var ju delvis att vi skulle jobba tillsammans med arkitekter...
Det blir alltså lite hotellboenden igen. Tror Kalix är längst i norr denna höst och Malmö längst söderut. Däremellan ca. 50 adresser.

Några mäklarfoton från igår:




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.