Pocket Wizards.

Räddnignen för ryggen. Sedan fyra-fem år plåtar jag bara med speedlights och pocketwizards när jag behöver ljussätta. Har aldrig ångrat att jag gick ifrån de tunga och otympliga studioblixtarna och har aldrig heller hamnat i en situation där det inte räcker med speedlights. Med PW och en zonecontroller på kameran och en PW på varje blixt kan man ljussätta det mesta. Det finns ljusformare som täcker åtminstone mina behov och ingen bärhjälp eller assistent behövs heller. Några speedlights i en väska tar ingen plats och väger bara ett par kilo. Resten, i form av stativ mm är förstås detsamma, men ändå. Det går inte att jämföra. Två-tre vändor från bilen har blivit till en. 
Om jag nu ska verkligen försöka hitta några nackdelar så skulle det vara att man måste byta batterier på varje pryl regelbundet samt att det har hänt att en blixt klickat. Men de nackdelarna handlar eg. bara om att förbereda sig ordentligt. Har man testat allt innan plåtningen så kommer det att funka. Dessutom tycker iaf jag att det är lättare att hitta nya kreativa lösningar när man kan ställa blixtarna var som helst, även i små utrymmen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.