Smygstart.

Nu ska det bli bildbyrå-år. Vad är det? Jo jag ska satsa mer på bildbyråförsäljningen än tidigare. Ett första steg i den riktningen är att byta kompaktkamera. Ett problem med kompakten (som alla fotografer har i fickan mellan jobben) är att den inte riktigt klarar den tekniska bildkvalitet bildbyråerna kräver. Samtidigt som den enl. devisen "den bästa kameran är den du har med dig" är den enda man har just när BILDEN visar sig. Så hur löser man detta? Kameran som klarar den nödvändiga tekniska kvaliteten är för stor och klumpig, så den kommer bara med när man vet vad man ska göra. Kameran som är med i fickan är för "dålig".
Lösningen har fotobranchen själv presenterat. Det finns idag dels micro 4:3 formatet och dels en hel del små kameror med APS-C sensor. Gemensamt för dem är utbytbar optik och avsaknad av spegelhus. Små kameror. En del lika små som kompakterna men med större sensor (= bättre bildkvalitet).
Mitt första försök i denna klass blir en Panasonic GX1 med Leica Summilux 25/1,4. 16Mp. Har testat lite. Vad jag kan se så långt så räcker bildkvaliteten med råge för mina behov. Kameran är ju inte riktigt så att man stoppar den i fickan, inte med det objektivet iaf, men ändå. Liten och lätt. Jag återkommer med bildexempel efter nyår!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.