Veckans samarbeten.


Nu ska jag göra lite reklam för några av mina samarbetspartners samt i detta klämma in lite fototeknik för er som är här för att läsa om det. En del jobb gjorda under veckan som gick var initierade av personer jag känt länge och gärna samarbetar med.

Eva Risinger som är grundare och 50% ägare av Kreatiwebb.


Hanna Sörefelt  som äger och driver Morena Creatives. Och Eric Andersson som det står mer om längst ner i inlägget.
Men vi stannar först vid bilden av Hanna för lite kommentarer om det som kanske intresserar er fotografer.
Bilden är en testbild (ni ser ju colorchecker kortet) framför en Lastolite HiLite "vägg". Den använde jag bl.a. eftersom jag visste att det skulle vara för trångt för att ställa upp studioblixtar i detta uppdrag (som handlade om att avporträttera sju personer).
HiLiten består av en slags tyglåda med blixtlåsöppningar för blixtar i sidorna. Man fäller upp den och ställer den (står av sig själv) på lämplig plats, arrangerar två Speedlights e.dyl. som lyser in i lådan från vardera sida och en tredje (med paraply eller softbox) som ett vanligt karaktärsljus snett uppfrån någon sida. Blänket på kinden kommer från ett fönster bakom till höger.
När uppställningen är klar mäter man ljuset och ställer in blixtarna så att väggen ligger två-tre steg högre än modellen. T.ex. bl 8 på väggen och bl 4,5 på modellens hilites, som det är i detta fallet. Resultatet blir en färdig frilagd bild i "H&M-stuk" Filagd blir den förstås eftersom fotograferingen görs med bl 4,5 som rätt tecknar den ljusaste zonen (om man tänker på zonsystemet) i modellen. Då hamnar bakgrunden utanför dynamikomfånget och får RGB 255,255,255. Alltså frilagd! Efter fotograferingen knölar man ner HiLiten i en sådan där rund Lastolitepåse som den kommer i. Allt lätt att bära med sig och sätta upp varsomhelst.
Nu blev det visst reklam för Lastolite också men det bjuder jag på eftersom jag anser detta vara en så bra produkt.


Eric Andersson , frilans som jag, i företaget Composition. Bilden ska inte tolkas som att Eric är en splittrad person utan som att han har fler än en talang. Se hans hemsida för mer info om det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.