onsdag 26 maj 2010

Denna vecka GUI design, produktfoto och några fastigheter. Samt lite projektplanering.


Två nya utställningar också, inbokade av mäster curatorn Torsten Götlin. Örebro i september och Nyköping i februari 2011. Ev. blir det deltagande i ytterligare en grupputställning i Stockholm i höst men inget är klart om det ännu.

Måste snart ta en heldag med de ständigt släpande bildbyråerna. Bildbyråbilderna har gått från att vara ett huvudspår till att bli det minsta stickspåret. Trist eftersom det är den kanske roligaste delen av jobbet. Men moment 22 står i vägen. Minskad försäljning  leder förstås till att tiden måste läggas på andra uppdrag, som genererar pengar. Jag tror vi börjar se slutet på licensbildsförsäljningen utom på specialicerade områden där kunderna s.a.s. inte har något val om de vill ha bilden.
Vad gäller royaltyfria bilder tror jag vi börjar se slutet på försäljningen av "fullprisbilder" alltså de som kostar kanske några tusen/bild. Jag tror att den fotograf som vill ha stor del av sin inkomst från byråförsäljning i framtiden måste studera sådana som Yuri Arcurs (eller vad han nu heter på riktigt) som bedriver storskalig microstock fotografering. Att jobba i studio med hela uppsättningen, modeller och allt samt teknisk toppkvalitet på bilderna och sedan pumpa ut hundra om dagen till alla microstocksiterna, utan ensamrätt på bilderna (alla bilder till alla siter) är nog framtiden här. Det gäller bara att orka hålla andan så länge att man hamnar på plus och sedan hålla ett tempo som inte mattas av en regnskur.
Jag hoppas verkligen att jag har fel på alla punkter här och att utvecklingen istället tar någon ny oförutsedd väg. Men tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan. Visst kan man specialisera sig smalt och bli dominerande på något område, men om det ska funka så går det inte att tänka ut det. Det måste vara ett område man av naturen är lagd för om det ska bli tillräckligt bra bilder och det måste vara tillräckligt stort för att ha nog många köpare som vill betala för bilderna också.

Så för min egen del blir det den motsatta vägen. Jag är av naturen lagd för att göra bilder och jobba med visuell kommunikation, så jag utökar åt det hållet istället och tar större ansvar i uppdragen. Hjälper kunderna från "scratch" med vilka bilder de behöver istället för att bara plåta det de tror att de vill ha. För ofta vet de inte riktigt vad de vill ha, eller är iaf öppna för förslag. Då kan jag hjälpa till med hela utformingen av bildbehovet utifrån en formulering om vad det egentligen är de vill säga till sin potentiella målgrupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar