Bilder och bildspråk.

Bilder och bildspråk är ett stort område. Jag såg i DN att min gamla klasskamrat från Gerlesborg, Karin "Mamma" Andersson har utställning i NY. Allt sålt, ekonomin tryggad. Jag unnar henne verkligen det (efter att ha sett ett par bilder avplåtade i tidningarna, annars hade jag varit missunnsam). Det är måleri som talar för sig själv och inte behöver några förklaringar. Odiskutabelt helt enkelt. Ovanligt också.
Tänker på vad jag själv håller på med just nu. Bilder förstås som alltid, men totalt meningslösa i fel kontext. Bruksbilden, som är mitt område, har ofta en funktion som inte går att förstå utan förklaringar i form av ord. Konstbilden behöver inte ha det. Jag blir imponerad av konstnärer som utnyttjar detta faktum och går utanför den snäva kontextuella fåran och gör bilder som tar initiativet på alla plan.
Förståelse är ingen vetenskap. Det går bra att sluta försöka förstå. Det går lika bra att bara titta...
Nedan exempel på bilder jag jobbar med nu, som kräver en förklaring.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.