Focus stacking.

"Focus stacking" kallas en metod för att få stort skärpedjup genom att kombinera flera bilder. Jag ska nu göra lite reklam för ett par program som underlättar detta.
Ett problem som ibland uppstår vid produktfotografering är att de tiltobjektiv som vanligen används inte har tillräckligt kort närgräns för att med bibehållen hög upplösning i bildfilen fotografera små föremål. Man skulle mao behöva ett makroobjektiv med restitueringsmöjlighet. Ett sätt att lösa detta är då att använda sig av s.k. focus stacking eller fokus gaffling på svenska (tycker det låter bättre på engelska:-). Man tar en serie bilder med skärpeplanet succesivt förskjutet och sätter sedan ihop dessa till en bild. Detta går att göra manuellt genom fokusera om mellan varje bild och sedan sätta ihop bilderna i Photoshop (det finns funktioner för det). MEN det är svårt!
Man får inte rubba kameran mellan bilderna t.ex.

Nu har jag en del jobb att göra inom detta område så jag började som vanligt med att ta reda på hur andra gör. Det visade sig snart att det finns både hård- och mjukvara anpassad för ändamålet. Mjukvaran köpte jag igår och har just börjat jobba med, hårdvaran som t.ex. kan vara en automatiserad "släde" kanske jag köper till om det visar sig att det lönar sig.
Programmet jag köpte, Helicon Focus Pro med modulen Helicon Remote har betalat sig från första bilden. Skruven ovan består av 46 bilder med fokusintervaller beräknade av Helicon Remote, automatiskt exponerade av programmet och sedan sammanfogade i Helicon Focus. Helt enastående smidigt! kameran var Nikon D700, objektivet Micro Nikkor 60/2,8. Alla inställningar manuella (bl.8, 1/4sek, ISO 400). Den bilden tog mig en halvtimme att göra sammantaget. Den skulle med misslyckade försök inräkande säkert ha tagit ett par timmar manuellt och då ändå inte blivit lika bra.
Så alla ni kunder som ser detta. Kom in med beställningar, för nu kan jag plåta även era allra minsta prylar med samma bildkvalitet som vanligt! men begär offert för det vanliga timpriset med fem bilder inräknade gäller som ni förstår inte i detta fall.
En liten kuriositet förresten - de där insektsbilderna där hela insekten är knivskarpt i fokus (som ni säkert sett lite varstans) är fotograferade med olika varianter av denna metod.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.