En epok går i graven (floskel :-)

Men i alla fall, så är det. I 23 år har jag arbetat med digitala kameror som verktyg och en av mina viktigaste källor för information, tester, teknikuppdateringar o.dyl. har varit den allmänt tillförlitliga sajten DPReview. Skulle tro att jag varit inne och läst i snitt en gång i veckan i 23 år! Under hela pixelracet fram till kompaktkameradöden och nu de senaste två-tre åren i den utplanande, nedsaktande utvecklingen av digitala kameror.
Nu meddelar DPReview att den 10/4 stängs sajten för gott. Bara sådär. I veckans nyhetsbrev. Utan förvarning. Underligt nog fick jag för en kort sekund en slags panikkänsla. Liksom näääääjjj jag har inte hunnit med att läsa allt nytt jag behöver veta! Men jag inser snabbt att jo det har jag nog. 
För det har inte hänt mycket på senare år. I dag kan man gå in i en fotoaffär och köpa samma kamerahus som för tre-fyra år sedan. Nytt! Just detta är vad som hänt. Backa ett par år till så var det otänkbart att ett kamerahus skulle ha en livslängd över huvud taget. Det kom nya versioner nästan varje år. Och i samma tempo blev den föregående generationen närmast värdelös.
Men det verkar som om utvecklingen har nått ungefär dit det går att nå nu, så länge ingen banbrytande upptäckt görs inom vetenskapen (vad nu det skulle vara?). 
Så det är förstås logiskt att ett företag som bara sysslar med att testa och förklara nyheter på digitalfotoområdet inte längre är relevant. Kanske ganska skönt egentlgen tänker jag nu när den första upprördheten lagt sig :-). Det är bara det att jag är ju så van vid DPReview. Vad ska jag nu ha för snuttefilt? Skönt ändå att detta sammanfaller med min egen delvisa återgång till analogt foto. Nu fräschar jag i stället upp teknikminnet med gamla dammiga böcker som sidorna ramlar ur. Recept på framkallare och toningsbad har ändå aldrig DPReview exelerat i. Inte heller i hur man enklast tillverkar en pjatt.
Allt går igen och nu är det vi uvar som började våra fotografbanor i den analoga världen som börjar flyta upp till ytan igen, med yrkeskunskaper den yngre generationen som plåtat digitalt från början helt enkelt inte har! Det blir en analogi till Erik Färnströms uttalande att om man håller fast vid det man gör så kommer man att ligga rätt i tiden två-tre gånger under sin livstid. Amen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.