Byråbilder.

Tillbringar kvällen med sökordsskrivning. Den konkursade bildbyån Matton Images som jag i många år hade en visserligen liten men jämn inkomst från, lade ner för typ om det var ett eller två år sedan. Resultatet av detta för min del blev att jag fick ungefär 3000 bilder som tidigare i alla fall varit sökbara och ibland genererat en slant, tillbaka i knät tillsammans med ett upplöst avtal om ensamrätt på royaltyfria bilder. Alltså har jag så smått börjat ladda upp dessa bilder till den snart enda överlevade bildbyrån Alamy Images (som jag också varit med i i många år) och nu då som royaltyfria. Det är ett sisyfosjobb att skriva sökord mm. men jag gör lite varje kväll. Jag har dessutom redan tidigare över 5000 bilder hos Alamy som jag nu ska ändra från "rigths managed" till "royalty free". Så det finns lite att knåpa med på kvällarna. 

Jag hittade denna gamla bild av det ännu äldre hotellet i Mattmar i Jämtland, där min mormors syster en gång i forntiden arbetade. Då var det ett lite "fint" och glamoröst ställe att jobba på. Så ej längre... Vilket väl också säger något om landsbygdens utarmning och nedläggning i allmänhet i Sverige.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.