Ibland hänger man inte med.

Bildbyråmarknaden har ju som alla (fotografer) vet varit död i flera år nu. Konkurserna har avlöst varandra och nu senast gick även min "moderbyrå" Matton Images samma väg. Kvar blir en massa tusen "hemlösa" bilder. Tänkte att jag kanske ska ge det en sista chans då Alamy Images, som jag är med i sedan hedenhös (då man skickade in färgdia för bedömning och ev. scanning) fortfarande finns och jag har runt 5000 bilder där (som alla har otillräcklig metadata). Nu har jag ganska lite att göra i övrigt så jag avsatte några dagar för påbättring av sökord. Resultatet: försäljning på studs. Bäst betalda bilden nu (2500:-) syns nedan. Så nu blir det till att använda all ledig tid till att överföra närmare 3000 bilder jag haft hos Matton till Alamy. Och (ve och fasa) skriva sökord och beskrivningar och ladda upp modellreleaseavtal. Enda förklaringen jag kan hitta till försäljningarna är att Alamy är på väg att skapa någon slags monopol. Snart är de ensamma på marknaden och då letar ju den som letar efter bilder där.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.