Plåtar du analogt?

Som jag gör när jag inte har uppdrag. Tänkte bara göra en kommentar om Fomapan 400 i 135-utförande. Jag har använt Fomapan mycket i stor- och mellanformat, men nu också testat i småbild. Vilket gick åt pipsvängen. Gav upp efter fyra misslyckade rullar. Den är listad som ISO 400 men inte ens 125 funkar. Jag har sänkt ISO stegvis: 320-200-160-125 och framkallat i Cinestill (som jag brukar med stor- o mellanformat) men alla försök blir underexponerade och dessutom med väldigt hög kontrast. Konstig kombination... Vet ej om det det är den "batch" mina rullar kommer från eller om filmen helt enkelt är så. I så fall kanske man får exponera efter ISO 64 eller nåt. Satte i en rulle Ilford HP5 istället. Perfekt resultat! Så det är inte ljusmätningen eller framkallaren som mankerar.
Underligast är att det bara verkar vara småbildsversionen som inte funkar. Visserligen är även de andra versionerna mindre känsliga än det står på förpackningarna, jag brukar exponera efter 320 eller 200 om jag har en 400-film i kameran. Men gör man det så funkar de hur bra som helst. Men så icke 135-versionen alltså.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.