Tioårsdag! För denna arbetsblogg.

Idag har det gått tio år sedan jag började skriva här om vardagen som frilans industriplåtis. Mycket har hänt. Mest på prylsidan förstås. Men även trender och mode har växlat många gånger även inom ett så pass smalt område som jag för det mesta jobbar med.
Jag är i alla fall glad att det nu sedan ett par år inte längre är modernt att fotografera och redigera så att det ser ut som pastellfärgade skuggfria renderingar med affischer i fönstren :-) Mycket bättre nu då en återgång till vad jag kallar fotografisk bild har skett.
Bildfilerna är väl 2-3 gånger större nu än för tio år sedan och utrustningen (då tänker jag på kamerahus mest) har genomgått ca 5 generationer på dessa tio år. Nästan det enda jag har kvar som är samma för tio år sedan, är mitt oförstörbara Gitzo stativ. Men även där ligger åtminstone kulleden illa till nu då den börjar kännas trög och klumpig och jag kanske av olika anledningar kommer att byta till Arca. I övrigt är det mesta utbytt. Har inte ens längre någon DSLR utan bara spegellösa modeller.
Så bara att konstatera att tiden går.
I januari ska jag förresten tillbaka till skolbänken. Konstfack har en halvfartsutbildning i fotografisk historia som jag tänker beta av under våren. Rent nöje faktiskt. Plus att jag har en liten baktanke om att kunna ändra på arbetsförhållandena om jag har mer teoretisk kunskap dokumenterad. Det börjar kännas lite tungt en del morgnar, att gå igenom dagens uppdrag, knappa in adresser i GPS:en, välja rätt prylar, packa bilen och åka iväg. Ofta för utomhusjobb också. Sen hem och redigera. Och därefter körjournal, bokföring osv. Oftast är det kul men inte alltid.
Men nu avslutar jag detta inlägg med en bild från dagens uppdrag. Som var i Uppsala. Uppdragsgivare Wallenstam AB. Årets sista för dem.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.