Dålig bild men pedagogiskt syfte.

Bilden nedan visar en situation man ofta måste hantera när man fotograferar bostäder. Ett rum med inte allt för högt i tak, ljusinsläpp- fönster endast på en vägg och lågt stående sol. Mardrömmen, då detta motiv i stort sett utan undantag ger ett eller flera utfrätta områden i golvet. MEN, det går att hantera som du ser. Bilden nedan borde ha haft tre totalt utfrätta områden men det har den inte :-). Det finns lite täckning kvar även i de ljusaste partierna.

Förut, för bara något, eller ett par år sedan, då bildstilen i mäklarvärlden var en annan, använde man blixtljus för att väga upp. Men då blev istället problemet att undvika reflexer och "slöjbildning" i fönstren samt att undvika att det blir en "blixtbild" alltså platt och trist. Mycket svårt att göra det i bilden nedan.

Det finns tekniker för att lösa detta (som jag skrivit om tidigare om man skrollar lite i bloggen) men de innefattar rätt så mycket redigering plus flera exponeringar, varav 1-2 med blixt, vilket man ju alltid vill undvika. + den lilla detaljen att den bildstilen numer är helt förlegad. Kanske kommer den tillbaka men idag ger den inga jobb iaf.

Så, vart vill jag komma? Jo till att jag börjat använda en annan teknik för att lösa problemet. Inget nytt, men jag skriver ändå om det eftersom det sparar ganska så mycket tid för sådana som jag.

Lösningen för min del är att jag tyvärr tvingats bort från min mångåriga och älskade arbetshäst Nikkor 14-24/2,8. Och det på grund av den välvda frontlinsen som inte tillåter att man använder filter.

Jag köpte en 18-35/3,5-4,5 som har platt frontlins. 18-35 är ett häpnadsväckande bra objektiv och i flera avseenden likvärdigt eller t.o.m. bättre än 14-24 (som numer är med som reserv) trots att det kostar en tredjedel så mycket! Kolla kantskärpan den som tvivlar! och 14-17 använder jag nästan aldrig så det är inget problem.

På detta nya, plastiga och väldigt lätta objektiv sitter nu ett cirkulärt polfilter. Heureka! Bara skruva tills golvreflexerna minimeras, eller andra reflexer för den delen (svart, blankt i kök) och halva jobbet är gjort!
Så, det var bara det jag ville säga :-)

Tekniknytt i övrigt är att jag gjort mig av med mina batteridrivna Valimex blixtar samt alla äldre speedlights också. Köpte istället tre st. Nikon SB-5000 som ersätter allt annat och har radiostyrning direkt från kameran! Hurra för teknik som blir mindre, lättare och bättre! När man själv blir äldre skröppligare och tyngre.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.