Byte av blixtsystem.

Efter några år med ett allt mer spritt bestånd av batteriblixtar ska det nu bli ordning igen. Jag behöver tre blixtar och ibland fast ljus. Jag har några få personalfotograferingar per år och lika så några få produktjobb och för att klara det som brukar dyka upp så behövs som max tre blixtar och ett par fasta ljuskällor.

Speedlights duger till 100% för det jag gör. Är det människor som ska fotograferas så vill jag påstå att de alltid räcker mer än nog. Ibland får jag en känsla av att studioblixt-tillverkarna överdriver och försöker få fotografer att tro att de behöver mycket mer ljus än vad man egentligen behöver (jmfr den klassiska fönsterljus-tekniken (googla om du inte vet hur man gör det!))

Min ständiga strävan är ju dessutom att få ner antalet prylar att bära på och även vikten förstås. Så nu har jag efter att ha surfat runt och sett massor av recensioner och filmer om olika system, landat i att det ändå är Nikons egna prylar som kommer att göra jobbet åt mig. Därför har jag beställt tre stycken SB-5000 och kompletterar med två stycken små Amaran fast ledljus. Det betyder att jag kan skippa en väska till! Min rygg tackar för de tekniska framstegen :-)

SB-5000 är radiostyrda, vilket är avgörande för mig. Inget IR-ljus som inte funkar. Dessutom slipper jag de extra tillbehören i form av Pocket Wizards och zoncontroller som jag haft i åratal. Istället justerar jag ljuset direkt i kameran.

Jag har även på senare år använt två stycken Valimex Pro 180. Bra blixtar som aldrig krånglat men även dessa för stora nu när det finns kompaktare alternativ. Tar man dessutom med i ekvationen att SB-5000 har inbyggd kylning, high-speed synk och variabel ljusbild inbyggd (jodå, det funkar utmärkt, gjorde det på SB-910 också) så blir priset ganska lågt.

Resultat av detta byte blir också att jag nu säljer en hel del blixtprylar. Se annons på Blocket. Sök på Nikon blixtutrustning. Bra priser! :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.