Cylindrisk projektion.

När man vill visa mer av ett panorama än vad kameran klarar, trots extrem vidvinkel, måste man ta till andra metoder. Den jag brukar använda är att ta en serie överlappande bilder som sedan sätts ihop i Photoshop eller PTgui till en enda bild. Man har då lite valmöjligheter, eller närmare bestämt tre valmöjligheter. Raktecknad, sfärisk eller cylindrisk projektion. Det finns flera varianter men man kan ändå dela in det i dessa tre huvudkategorier.
Om man bara har två-tre bilder som ska sättas ihop så kan det funka med raktecknad eller perspective som det heter på Photoshopspråk. Men är det är fler, som det ju oftast är, så faller valet nästan alltid på cylindrisk projektion. Sfärisk är mest för virtuella rundturer 360 x 360 graders bilder.
Man kan tänka på de olika projektionerna som att raktecknad är att programmet försöker dra ut de olika bilderna över en förutbestämd platt yta. Sfärisk som att bilderna tapetseras på insidan av en boll som betraktaren sedan ska stoppa in huvudet i och se sig omkring, och cylindrisk som att bilderna klistras på insidan av en cylinder man sedan stoppar huvudet i :-).
När man sedan visar dessa bilder på en platt yta så blir det förstås lite förvrängningar, men inte mer än att man kan leva med det då de visar något som ändå inte går att visa på annat sätt. Nedan tre exempel på cylindrisk projektion. Som man kan se så blir förvrängningen mindre ju längre bort från kameran motivet är. Vill du se exempel på sfärisk så klicka på "VR-foto" i listen till höger. Och raktecknad har inga speciella egenskaper mer än att det är en ovanligt vidvinklig bild.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.

Metameri. Eller varför blir det fel färg?