Valimex Lightshooter 180.

Snart tre månaders användning. Inte varje dag men åtminstone varje vecka. Jag har haft med två st. på fastighetsfotograferingar av inredning, lägenheter, hus och kommersiella lokaler. Även använt för porträtt och nu håller jag på med en serie produktfoton där jag använder dem. Det sammanfattar nog vad jag gör som fotograf, förutom reportage (men då skulle jag inte använda dessa blixtar).
Jag har ingen studio utan packar bilen med det jag behöver och åker till kunden. Därför strävar jag alltid efter att ha så lite utrustning som möjligt och att allt ska vara batteridrivet och så kompakt som möjligt. Ingen lätt ekvation ibland men de här Valimex blixtarna har faktiskt hjälpt en hel del.
De är lite större än speedlights och batterierna sitter inte i dem utan är separata inkopplade med sladd. Radiokontroller på blixtar och kamera (tillbehör man köper med för väldigt billigt pris) ger full koll och man kan välja inställningsskala om man föredrar studioblixtstuket med fasta steg eller om man föredrar speedlightstuket med delar (1/128-1/1). Det finns 4 kanaler och 16 grupper på fjärrkorna så gott om utbyggnadsmöjligheter. De två blixtar jag har är på 180 Ws men de finns också i 360 version. Vilket i mitt fall oftast är overkill.

Så till själva ämnet, alltså nyttan med dem. Min tanke från början var att jag skulle ha dem för fastighetsfotograferingar då jag ibland tycker speedlights är lite begränsande och jag helst inte vill dra upp ISO. Och det funkar bra men kan vara lite för mycket och svårhanterligt ljus i vissa fall. Funkar t.ex. inte i ett litet badrum. Så nu ligger de i bilen vid de flesta sådana jobb men kommer med in när det gäller en 27-rummare med 100 m. i takhöjd på Strandvägen. Eller en villa i Djursholm. För vanliga fotograferingar har jag återgått till speedlights då det ändå visat sig snabbast och smidigast.

För kommersiella lokaler med stora ytor och högt i tak är de guld! En studioblixt på kameran.. För gruppfoton samma sak. Två stora paraplyer så klarar man hur stor grupp som helst. För produkt (som jag jobbar med idag) blir det jämnt skägg med speedlights om det gäller produkter som ryms på produktbord med tält över. För större produkter hos kunden blir det förstås fördel Valimex. Men även för mindre produkter måste man förstås ha pocketwizards e.dyl. på speedlightsen för att få samma kontroll som man har med Lightshooters.

Driftsäkerhet? Ännu inget stopp eller någon konstighet. När man jobbar med speedlights och pocketwizards så klickar blixtarna ibland. Nästan varje jobb jag gjort med flera blixtar och pocketwizards har vid något tillfälle krävt att jag startat om systemet eller att jag fått gå fram och slå av/på någon wizard och blixt för att få allt att funka igen. Det är så många delar inblandade när man använder det systemet så att det är lätt att det blir fel någonstans, glapp eller dåliga batterier i någon komponent. Batterier i blixtarna, batterier i mottagarna, batterier i sändaren, zoncontroller ovanpå sändaren och alla delar ihopkopplade. Enklare med Lightshooters då som inte har några batterier i mottagarna och där det inte finns så många kopplingar. Känns och verkar vara driftsäkrare helt enkelt.

Så det får väl bli mitt slutomdöme om dessa blixtar. Absolut prisvärda om man jobbar som jag gör. Men jobbar man i egen studio så blir det förstås både enklare och billigare med vanliga studioblixtar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.