Den årliga genomgången.

Av vilka delar av min verksamhet som lönat sig/inte lönat sig. Bildbyråerna (Matton, AGE och Alamy) kollade och beräknade mellan tummen och pekfingret. Godkänt. Jag har knappt lyft ett finger men en peng ramlar in varje månad och faktiskt har det blivit mer än förra året! Tvärs emot trenden. Så det ska bli lite mer timmar på detta 2015. Ska tänka igenom ordentligt i julhelgen och försöka få en bild av hur behoven ser ut i dag. Bilden under texten visar katten Findus, som i vanlig ordning har dragit ihop till kattmaten själv, som modell.

Mest lönsam har industrisektorn varit, precis som den ju ska. Alltså fotouppdrag av olika karaktär för mina företagskunder. Gäller i första hand byggnader, arkitektur/inredning och i någon mån produkter. Även personalfotograferingar ingår här. Och virtuella rundturer för hemsidor förstås.

Kategorin Google Maps Business View haltar. På det sättet att för många timmar är lagda med för dåligt resultat. Kommer troligen att utgå under 2015 om inget händer med efterfrågan. Lite trist eftersom jag är certifierad o.s.v. men är det olönsamt så ska det bort. Timmarna ska läggas på de lönsamma delarna i verksamheten.

Ramavtalen med statliga och kommunala verk och företag, f.n. faktiskt hela sju st. löpande, funkar beroende på placering. När ett anbud blir antaget är det ju oftast tre-fyra fotografer som får avtal och då rangordnas dessa utifrån ett antal mer eller mindre diffusa kriterier. Är man etta på listan så ger det garanterat jobb. Tvåa, nja, kanske enstaka uppdrag. Längre ner på listan blir det bara uppdrag i väldigt speciella fall. Influensa epidemi, eller semester ung. Jag har tre där jag är etta eller tvåa. De funkar bra MEN det går att t.ex. sälja kurser som de andra fotograferna inte kan erbjuda om man är längre ner på listan. Har man inget avtal alls så kommer man inte i fråga för någonting. Därför är det alltid bra att vara med.

Reportage & Feature är ett område jag tidigare sagt att jag helt ska fasa ut. Underligt nog har det inte riktigt gått. Fortfarande ringer en del tidningar och jag säger ju inte nej om jag inte måste. Så det får nog vara kvar som del av verksamheten. Vem vet, det kanske blir mer nu när alla tidningar sparkar sina fotografer. Den enes bröd...

En nygammal del som inte riktigt kommit i gång ännu och därför inte kan bedömas rättvist är mäklarfotografering. Hoppas få fart på denna del nu efter årsskiftet då jag anslutit mig till agenten/förmedlingen Husfoto (den enda större agent som jobbar med SFFs "välsignelse").
Detta är en väldigt bra kategori eftersom behovet aldrig försvinner. Folk flyttar. Bilder behövs för annonsering. Dessutom är detta bland det roligaste att göra. Ställer höga krav på fotografen både tekniskt och bildmässigt. Man åker till en adress, har ingen aning om hur det kommer att se ut, måste snabbt bedöma ljusförhållanden, kanske möblera om för bästa intryck o.s.v. allt under tidspress då man kanske har en timme på sig och bilderna ska ha en kvalitet som håller i ett inredningsmagasin! Fotograferna som jobbar med detta är ofta väldigt duktiga på det och (har jag en känsla av) underskattade av fotografkollektivet.

Kurser (se skenbild.se, fliken Aktuellt). Jag håller kurser som i en förenklad och förkortad form ung. motsvarar innehållet i A-kursen. De har gått bra och kostar inget i investeringar, kunskapen har jag ju redan. Bildbyggnad/färglära har också börjat vara intressant har jag märkt och under våren kommer jag och en curator i Göteborg att anordna en provkurs i foto utan kamera (eller kamera varannan dag :-) i ett kulturcentrum i sydfrankrike. Mer om det kommer på hemsidan. Bara planering än så länge.

Det var summeringen i grova drag. En del uppdrag passar ju inte in i någon kategori så de får väl en egen som får heta övrigt. Övrigt går alltid bra eftersom det handlar om jobb jag inte väntat mig. Mer på illustrationssidan än foto.
2015 var sammantaget dåligt men har kommit ifatt sig rätt bra nu de senaste månaderna. Våren/sommaren tror jag var min sämsta någonsin faktiskt! Man märker av "fotografdöden". Men nu ska 2015 bli det bästa året någonsin! Några av mina kunder genom åren ser du här: www.skenbild.com, jag har alltså inga privatkunder utan endast företag.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.