fredag 4 april 2014

Det eviga tjatet om matte.

Alla måste klara en andragradsekvation. Så mäter vi kunskap idag i Sverige. Matte har man mest nytta av i sitt liv… PISA visar var kunskapsnivån (bestämd artikel) ligger!

Jag tror inte ett dugg på det där. Vi lever inte i en värld som kräver mer än grundläggande mattekunskaper för att bli förståelig. De flesta jobb kräver inte mer än grundkunskaper i matte. Jag jobbade själv under en period med relativt avancerad programmering trots mina halvdåliga mattekunskaper. Min fru är ekonomiansvarig på en reklambyrå utan att kunna mer matte än jag kan.
Vad vi däremot faktiskt lever i, är en värld av bild, som alla tror sig förstå men ofta inte gör.

Sociala medier, hemsidor, bloggar, TV, film o.s.v. På datorn, läsplattan och mobilen dygnet runt...

Så varför pratar inte skolpolitikerna om skolans obefintliga satsningar på bildämnet? Det är ju där nästan alla är verksamma på ett eller annat sätt, åtminstone i den yngre generationen som mer eller mindre kommunicerar allt i bild.
Vi använder bilder hela tiden. Och vi luras hela tiden av bilder. Påverkas hela tiden av bilder. Manipuleras hela tiden av bilder. Ändå verkar inte detta vara viktigt för politikerna.

Jag är övertygad om att om Sveriges befolkning skulle vara mer bildkunnig än andra länders så skulle Sverige bli ett mer konkurrenskraftigt land. Vi skulle bli mindre lättlurade, mindre lättpåverkade och mer kritiska. Egenskaper man har nytta av i affärer, för att genomskåda reklam och propaganda.
Helt enkelt: har du bildkunskaper så att du kan se när en bild manipulerats för att ge ett visst intryck t.ex. genom val av vinkel, utsnitt, ljussättning, retuschering e.dyl., så har du övertaget. Då förstår du vad avsändaren står för även om bilden bara visar "verkligheten".
Kameran ljuger alltid, men med utbildning och övning kan man lära sig se på vilket sätt och därmed förstå i vilket syfte. Samma gäller givetvis för nyhetsgrafik, bildval och redigering i nyhetssändningar, bilder i tidningar och på löpsedlar, affärsprospekt, filmsnuttar på nätet, underhållningsprogram o.s.v. Det finns alltid ett syfte med en bild och det är ett språk man måste lära sig. Man måste få ordentlig handledning av kunniga lärare och förstås öva, öva, öva och då helst i skolan såklart. Var annars?

När kommer någon skolpolitiker att fatta detta? Svar - aldrig, eftersom de själva inte har några bildkunskaper och därför inte kan se problemet överhuvudtaget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar