Krönika av Stefan Ohlsson/SFF.

Kvalitet lönar sig


Jag hör ofta att det inte är någon som ser om kvaliteten inte är på topp. Även från professionella bildanvändare hör jag sådana kommentarer. Vi har blivit så vana vid dåliga bilder att vi inte reagerar.
Men detta verkar inte stämma. Även om många inte medvetet registrerar skillnader i bildkvalitet, påverkas bildupplevelsen undermedvetet.
I en undersökning visades samma annons för olika kontrollgrupper. Det enda som varierade var bildkvaliteten, då i form av bättre eller sämre skärpa och färgåtergivning. I efterhand fick personerna ange vilket förtroende de hade för det annonserande företaget. Man såg då ett direkt samband mellan bildkvalitet och förtroende. Testpersonerna kanske inte medvetet såg att bilderna var sämre, men de kopplade undermedvetet samman dålig bildkvalitet med ett företag med sämre kvalitet. ...
...Vi påverkas alltså av bra bilder i mycket större grad än vad de flesta tror. Nu gäller det att få de som sitter på pengarna att inse detta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.