måndag 11 november 2013

Möten, möten.

Den senaste tiden har allt handlat om sälj. Nya samarbeten, nya vägar. Branschen är ju rätt så skakad av diverse inbrytningar från glada amatörer. På gott och ont kan det väl vara. Men en sak som verkligen ändrats är att det inte längre är omöjligt för kunderna att på egen hand åstadkomma tekniskt sett bra bilder. Många informationsavdelningar o. dyl. plåtar själva numer det de förut anlitade yrkesfotografer till. Problemet med detta är bara att det inte räcker med att köpa en bra kamera och några blixtar. Man måste kunna hantera prylarna också. Annars hamnar man i det där att om du tycker det är dyrt att anlita en yrkesfotograf, vänta då tills du anlitat en amatör...

En sak som detta betyder för sådana som mig, är att det faktiskt finns en ny marknad för kurser och utbildning. Kortkurser för ett specat behov finns det efterfrågan på idag. Så kom ihåg att jag arrangerar sådana kurser precis efter ditt behov!

En annan sak som går uppåt är efterfrågan på Google Företagsfoton. Det börjar sjunka in nu. Det börjar sprida sig vilken marknadsföring man får för pengarna. Exponering för alla som har en dator oavsett var i världen den personen befinner sig. Öppet 24/7 utan personalkostnad :-) Publicering direkt i den sökmotor som blivit ett verb i Svenska akademiens ordlista. Låg engångskostnad. Jämför detta med mer traditionella kanaler, jämför priser och genomslagskraft. Eller som en kollega till mig sade för något år sedan: "Den marknadschef som inte vill ha detta begår tjänstefel" :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar