Fortsatt bildscouting för Tema arkitekter.

Åkte in till stan tidigt för att få med morgonljuset. En tretimmars promenad gav ganska mycket material. När jag "stitschar" skissbilderna kommer jag på mig själv med att gilla bilderna bättre om jag väljer en cylindrisk projektion för vanliga "raka" panoramabilder. Kan det vara en yrkesskada? Eller är det så att jag börjat se bilderna utan att hjärnan lägger till eller drar ifrån något? För egentligen är ju en cylindrisk projektion det enda rätta för en bild som är kanske 120 graders vinkel. När man står där och ser verkligheten så vrider man ju på huvudet för att se hela! Den meningsfulla bildcirkel vi kan se är runt 45-47graders vinkel/öga. Lägger man ihop dem så får man en oval med något större vinkel. Men "vidvinkel" blir det ju aldrig...

Jämför själv. Den översta bilden är "flat projection" och den nedre är cylindrisk. Se särskilt på huset längst till vänster. Vilket är närmast verkligheten? (Bortse från den kapade bilen, det är skisser det här :-)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.