Lördag.

Arbetar med två anbud. Det ena ska vara inne redan om ett par dagar. Har beställt UC riskintyg (vet att jag har klasss 5) och skaffat ett DUNS nummer som man numer måste ha för att göra affärer i Europa. Skulle jag vinna någon av dessa upphandlingar så kan det närmaste året komma att se helt annorlunda ut än jag har planerat.

Men på sätt och vis är det ju alltid ett lotteri med anbuden. Mycket svårt att veta var man ska lägga sig prismässigt för bästa sammantagna poäng och vinner man sedan så kanske det ändå inte blir så mycket jobb av det. Ett exempel på detta kan vara en upphandling f.d. Vägverket, numer Trafikverket, gjorde för ett par år sedan. Jag tog hem ettt ramavtal som sedan inte ledde till ett enda avrop. Efter ett år fick jag ett brev där någon på verket tackade för det väl fungerande samarbetet och utlöste optionen att få förlänga kontraktet i ytterligare ett år :-) Nu har det året snart gått - fortfarande inte ett enda avrop!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.