Varför ingen text?

Fick en kommentar om att det inte är så kul att besöka denna blogg när jag skriver så lite och bara lägger upp några bilder från jobben utan kommentarer. Det här är ju en blogg med en förhållandevis liten skara läsare och de flesta är själva fotografer, så för att få behålla åtminstone dem ska jag nu den närmaste halvtimmen försöka bättra mig.

Anlednignen till det knappa skrivandet är att det går bra. Jag hinner inte ägna så mycket tid åt sociala medier som jag kanske borde. Men i alla fall. Satt.. Hm.. Jo. Jag har för första gången på nästan ett år fått beställning på en virtuell rundtur. Friskade upp kunskaperna i helgen. Jag är ju inte längre med i något Google projekt som hanterar detta, utan gör allt själv, från scratch. Så det blir ganska så mycket högre kvalitet än via Google! Men också en hel del mer jobb.

I korthet går det till så här:

1. Planera. Det här får man inte glömma, ju noggrannare planering innan fotografering dess billigare blir det i slutänden om vi kommit överens om timdebitering. Gärna ett möte hos kunden och gå den tänkta rundturen tillsammans. Då kan jag se om det kommer att bli några problem, vilket det nästan aldrig blir. Det räcker med typ 20-30 min. om det är en ren rundtur utan ytterligare interaktivitet. Ett alternativ till möte kan i så fall vara att kunden skickar en ritning av lokalen med den tänkta vägen markerad.

2. Fotografera. Kan göras på lite olika sätt men den jag kommer att göra i morgon blir med 6 x 3 bilder per panorama. Alltså 18 exponeringar för att få till en panoramabild. Eller om man så vill 6 bilder sammansatta av vardera 3 gafflade (-2 - 0 - +2).

3. Bridge. Lägg upp en mappstruktur för projektet, grundkorrigera och konvertera råfilerna till RGB-format.

4. EnfuseGUI för att sätta ihop exponeringarna till cirkulära tonmappade bilder.

5. PTGUI för att sätta samman panoramabilder (+ en yrkeshemlighet om hur man gör med Zenit och Nadir bilderna :-). Det här momentet kan ta rätt lång tid. Funkar ibland med Auto men oftast måste man efter granskning lägga till ankarpunkter manuellt för att få den där verkliga sömlösheten.

6. Photoshop för färg och kontrastkorrigeringar av de färdiga panoramabilderna.

7. Sedan det steg som tar längst tid och är lite snårigt. Kolor Panotour Pro/KR pano för att bygga den virtuella rundturen. Det är här ev. extra interaktivitet läggs till och gränssnittet bestäms (se punkt 10).

8. Uppladdning till testserver. Som oftast får göras om ett antal gånger innan allt ser ut som det ska (se nästa punkt).

9. Test på olika plattformar (windows, mac, android, iphone och padda).

10. Pålägg av ytterligare interaktivitet. Detta steg endast om det ska finnas klickytor/knappar för att öppna externa hemsidor, infoskyltar, stillbilder eller video. Det blir då ofta omtag av punkt 7 till 9 och visning för kund mellan varje.

11. Slutleverans till kunden. Förut gjorde jag leveranserna på CD/DVD men det är ju stenålder nu så det får bli en USB-sticka alt. ftp om det inte är jättestort.

11. Fakturera! :-)

Ja så kan ett jobb se ut i kort sammanfattning. Fotograferingen i morgon kommer jag att göra med Nikon D750 och Sigma 8mm fisheye + panoramahuvuden från Nodal Ninja. Håller för övrigt på att köra in mig på D850, som är den i (nästan) alla avseenden bästa bildmaskin jag någonsin ägt! Men i morgon får den vila då jag vill ha säkra kort och inarbetade rutiner då det var ett tag sedan jag gjorde en virtuell rundtur.

-------------------------------------------------------------------------------------

Annat som hänt är att en ny kund hörde av sig. Det är ett fastighetsföretag med många nybyggen på gång, mao en typisk kund för mig.
Jag gjorde första jobbet för dem i fredags. Foto och film av ett demohus. Filmning är inte min specialitet och jag ska redigera om lite i morgon före slutleverans. Några av stillbilderna här.
Jag hoppas förstås på fler uppdrag från dem men väntar med att sätta ut namnet tills jag vet hur det går. :-)






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.