Metameri. Eller varför blir det fel färg?

Metameri kallas ett fenomen som kan uppstå bl.a. vid användning av skrivar/tryck färger med olika kemisk sammansättning för att uppnå samma färgton. Metameri är också en förklaringsmodell till varför RGB färger funkar så bra översatt till de färger våra ögon kan registrera. Men här tänkte jag använda ordet metameri som en förklaring till varför färgen blir "fel", alltså det första fallet ovan.

Alla har väl stått i ett provrum och sett en färg på ett plagg, som sedan ute i butiken blir en annan färg och till sist hemma en tredje. Förklaringen är metameri. Men innan du läser vidare, läs detta.

När jag gick på Konstfack hade de på institutionen för färg o form ett metameriskåp. Det var en stor låda på hjul med fyra lysrör monterade inuti. Man kunde lägga in en bild i lådan och sedan tända ett eller flera lysrör ovanför bilden för att se vad som hände med färgen.
En övning som kombinerade färgblandning med färglära var att på ett papper rita upp fyra kvadrater, gränsande till varandra, så att de tillsammans bildade en enda stor kvadrat, och sedan fylla de fyra rutorna med en grå färg.

Färgblandningsdelen i övningen bestod i att man (i dagsljus från fönstren) skulle blanda de fyra grå färgerna från helt olika andra färger. T.ex. kan man blanda en grå av krapplack, smaragdgrönt och zinkvitt och sedan "samma" grå av ultramarin, bränd umbra och titanvitt. O.s.v., det går att göra på många sätt. Resultatet skulle iaf bli en grå kvadrat där man skulle se så lite skillnad som möjligt på de fyra grå rutorna som utgjorde den.

Färgläredelen i övningen var sedan att lägga in bilden i metameriskåpet och tända de olika lysrören i olika kombinationer. Resultatet kan få vem som helst att gapa! Vad man såg var fyra olika färger som dessutom fullständigt ändrade karaktär vid olika belysning.

Övningen blev dubbelt så tydligt eftersom lysrören och färgrutorna s.a.s hade samma egenskaper, alltså att de sammanställt en neutral färgton utifrån olika blandningar av grundfärger (additiv färg i lysrörens fall och subtraktiv i färgrutornas fall, mer om det i ett annat inlägg).

Denna egenskap, som alla färger alltid har, är underligt nog något som verkar ha undgått många klädbutiker då de väljer belysning. Det finns faktiskt dagsljusbalanserade lysrör som skulle visa färger på plaggen mycket bättre. Jag har till och med varit inne i en exklusiv butik för miljonklassbilar på Östermalm en gång, och där skulle man välja färgton på läderklädseln till bilen i ett rum med vanliga lysrör!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.