Tillägg till fredag.

Jag fick frågan om utrustning och teknik igen (för 100 portätt). Inte helt oväntat. Och svaret är nog inte helt oväntat det heller, åtminstone inte för dem som känner till min inställning till utrustning. Tre st. Nikon SB800, speedlights (som sedan länge är tagna ur produktion) och en reflexskärm. Samma (3) antal Pocket wizards + radiokontroll på kameran.

Det här kan verka lite väl simpelt men ibland är det enkla rätt väg. Jag är ju inte någon porträttfotograf som t.ex Stefan Tell, utan en industrifotograf som även kan ta personalporträtt vid behov. Men det intressanta med det här jobbet är väl möjligen att dessa speedlights jobbat oavbrutet i många timmar och att det funkat utan ett enda stopp! Det enda jag gjorde var att innan dag 1 ladda alla speedlights och alla pocketwizards med nya batterier. Sedan har det rullat på. Inga överhettningar, inga driftstopp! Och mer än nog av ljusstyrka. Tänk på det innan ni investerar i onödigt dyr och skrymmande utrustning. Hans Gädda använder EN ljuskälla :-) (har jag läst någonstans).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.