Fredag igen, verkar vara vad jag skriver numer.

Om tio minuter (är det fredag). Och det är förstås "på gott" eftersom när jag inte har tid att skriva här mer än en gång i veckan så går ju verksamheten bra! 2016 har jag ju bestämt ska koncentreras på inredning och arkitektur, som ju är mina kärnverksamheter och det jag kan bäst. Verkar som om det lyckas rätt bra då beläggningen är ung. dubbelt så stor som förra året denna tid.
Jag har slutligen, efter hundra år, insett att man måste tillhöra "top ten" på något område för att bli den som får jobben. Därför har jag rensat bort flera verksamheter Skenbild förut hade som tjänster.

Sysslar man med arkitektur och inredning så är de ojämförligt största kunderna fastighetsmäklare. Fastighetsfotografering har ju bland fotografer, tack vare "servicebyråerna" fått ett rykte om sig att vara mindre krävande. Och det stämmer säkert för de aktörerna då deras fotografer inte behöver mycket hantverkskunskap för att riva av ett jobb enligt mallen och skicka till redigering i något varmt land (jag har testat själv!).

För oss "traditionella" (eller kanske mossiga?) ser det dock helt annorlunda ut. Förutom allt annat med olika förutsättningar varje gång man kommer in i en lägenhet/hus, så är det också redigeringen som redan före fotograferingen spelar en roll. Fotografering och redigering hänger intimt ihop vid denna typ av fotojobb. Man ljussätter och exponerar med redigeringens möjligheter i bakhuvudet. Ofta krävs flera exponeringar med och utan blixtutfyllnad för varje bild och alla rum är olika! Om man ska leverera något som särskiljer och inte bara gör att man försvinner i mediabruset så ställs det lite krav på fotografen! Vilket ju är bra, eftersom man då får nytta av alla år man jobbat och skaffat sig "ögon" för hur olika lokaler ska ljussättas under olika förutsättningar, olika tider på året, på dygnet och olika väder. Plus vilka detaljer som kanske särskiljer objektet, Vad som behöver framhävas och vad som är mindre viktigt helt enkelt.

Så nu är det detta som gäller för mig. Prio 1 är nöjda kunder bland de mäklare och fastighetsbolag jag har som kunder (jag kör inte via någon förmedling). Alla andra uppdrag, inklusive en del "prestigeuppdrag" eller skrytjobb som jag också har haft och ibland har, kommer f.o.m. 2016 i andra hand!

Kanske är det ett ålderstecken :-( jag bryr mig inte längre om att försöka få de "finaste" jobben utan prioriterar nu de som ger en jämn sysselsättning och som jag dessutom tycker är roligast. Roligast dels pga utmaningen att aldrig veta var man kommer när man ringer på nästa dörr, eller vem man ska möta. Plus det där med olika förutsättningar för varje rum. Som ska klaras av med den utrustning man orkar bära med sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.