Idag utryckning till Waterfront Hotel...

...för att plåta styrelsen i Svensk Djursjukvård. Lustigt, denna typ av jobb marknadsför jag inte alls och anser mig inte vara så bra på, ändå kommer de in ett par i månaden, fast denna misstänker jag kommer från Stefan Tell. Beställaren sade att det var en annan fotograf som hade fått förhinder och då hade han rekommenderat mig istället. Fick ytterligare två liknande uppdrag nu under eftermiddagen. Bilderna visar mitt enkla uppställ och resultatet. För gruppbilden hade jag två vita paraplyer, för genomlysning, uppställda på ung. 2m höjd på vardera sidan om kameran, mao "fotbollslag-uppställning", som sportfoto företagen brukar göra. Hittade en plats med fönster bakom så några slagskuggor behövde det inte bli. Ganska så starkt ljus in genom fönsterytan bakom ersatte ljussättning av bakgrunden. Ibland ska man ha lite tur..
Porträtthörnan på bilden består av en Lastolite ljuslåda som bakgrund, två st. speedlights lyser in i den från sidorna. En tredje sitter i softboxen (allt är Lastolite) till höger, och till vänster en reflexskärm. Stol fick hotellet hålla med :-). Det som håller upp bakgrunden är en enkel bakgrundsrulle hållare som jag numer istället har som hållare för ljuslådan. Blixtarna styrs från kameran via en pocketwizard zonecontroller och det sitter förstås en pw på varje speedlight. Krångligare än så behöver det inte vara. Allt går ner i två väskor och två Lastolite fodral, som jag lätt bär själv på en vända om bilen inte är allt för långt borta.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.