Varför kompaktkamera?

När jag plåtar privat, eller till min bilderblogg (nuvarande = In Transit, tidigare(2) = Every day memorials och Stockholm Suburban Life ) använder jag aldrig systemkamera. Några olika kompaktkameror har passerat genom åren och det alla har gemensamt är den lilla sensorn och det begränsade dynamikomfånget. D.v.s. det som alla kompaktkameror har gemensamt och som brukar ses som dessa kamerors stora brist. Viktigt för mig är att objektivet är bra. Det ska vara skarpt ända ut i kanterna och har kameran zoom så ska det vara acceptabelt skarpt på alla brännvidder och alla bländare. Egenskap nummer två ska vara att det går att fotografera manuellt. Råformat däremot är mindre viktigt i detta sammanhang.
Varför kompakt? Den mest uppenbara anledningen är ju att kameran alltid är med. Med kompakt menar jag en kamera man kan ha i byxfickan, inte de större modellerna. Med en sådan kamera kan man fotografera i många situationer som inte skulle funka med en stor och ”synlig” kamera.
Nästa anledning är att det på många modeller går att ändra sidförhållandena, t.ex. till 16:9 som jag ofta vill ha. Det är inte samma sak att beskära senare. Jag vill ha det direkt i kameran.
Den sista och viktigaste anledningen är det "videolika" skärpedjupet. Allt blir skarpt helt enkelt. Det är en effekt av den lilla sensorn och brukar av många ses som en nackdel. Alltså att det är svårt att få kort skärpedjup. Men jag ser det som en fördel. Bilderna kommer närmare det jag faktiskt såg och verkar vara mindre påverkade av tekniken. Själv kan man ju inte se med kort skärpedjup. Det man gör är att man flyttar fokus hela tiden och skärpan är alltid där fokus är (om man har glasögonen på sig :-) därför tycker jag att bilder med nästan oändligt skärpedjup ligger närmare min egen verklighet. Närmare det där man brukar säga, att kameran ska vara en förlängning av blicken…
Det blir helt enkelt inte så mycket FOTO utan mer BILD! Om ni förstår vad jag menar.
(bilden ovan är plåtad i makroläge och då blir denna effekt mindre påtaglig).
Andra effekter av att ha en liten sensor är att dynamikomfånget är sämre än med en stor sensor liksom att brusegenskaperna är sämre särskilt på höga ISO. Det kan vara störande ibland och en fördel ibland. Bara man vet om det så kan man utnyttja det med för att få den bild man vill. En ytterligare "nackdel" kan vara att det blir svårt att göra en jätteförstoring i bra kvalitet. men även där gäller ju att bara man är medveten om det så är det inget problem. För min egen del och i mina egna projekt har det behovet aldrig funnits.

Så kontentan av detta är att jag aldrig skulle försöka/våga göra ett jobb med en kompaktkamera men att jag heller aldrig skulle fotografera privat med en systemkamera…
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.