Bildmanipulation sant eller falskt?

När jag fotograferar "letar" jag efter den bild jag ser som den bästa. De kriterier jag har sitter i ryggmärgen och kommer från ungdomens åtta års konststudier. Vilket i mitt fall ska översättas till att jag tittar på färg, form och bildbyggnad. Litterära kvaliteter kommer aldrig i varken första eller andra hand. Rent fototekniska möjligen i tredje. Därför kan jag inte jobba t.ex. med det som brukar kallas dokumentärfoto och jag är ganska kass på reportage/feature också (men det är det många andra som är också så jag får ändå en del sådana jobb :-)
Det jag är bra på är ytor, disposition, bildbyggnad, komposition och att skapa "rörelse" utan att något eg. händer. Alltså sådant som är bra att ha ordning på om man t.ex. målar. Och här kommer nu ämnet för detta inlägg. Jag var idag ute och fotograferade för ett projekt jag har för mitt nöjes skull vid sidan av uppdragen. Jag kallar det Staden. När jag jobbar med detta sker det i form av promenader där jag antingen "scoutar" eller fotograferar eller både och. En form av gatufoto fast nästan utan gator och människor. I alla fall så höll jag på att fotografera en byggnad när jag såg den, bilden. Det var glasväggar med starka reflektioner av himlen och dessutom svagt gröntonade fönster. I bildens nedre vänstra kant finns någonstans inne i huset en dörröppning mot himlen på andra sidan huset. Så att det bildades en ljus, nästan vit rektangel i bilden som i övrigt var uppbyggd av gröna och turkosa rektanglar. Plötsligt stod en siluett av en människa i den vita rektangeln. Ett svart tecken för människa. Och där var bilden! Den detalj som jag letat efter för att få den att fungera självständigt och inte behöva vara tillsammans med någon annan bild för att hålla... Men hann jag? Nä. När jag slitit upp kameran hade denna siluett försvunnit och bilden blev platt. Rörelsen försvann.
Då kommer frågan. Jag är så odokumentär en fotograf kan bli. Jobbar mycket i Photoshop o.s.v. Har gjort och även ställt ut otaliga montage och blandteknikbilder. Men nu är det här ett fotoprojekt. Jag skulle kunna retuschera in en siluett i dörröppningen och på så sätt återskapa det jag såg. Men då blir det faktiskt ett montage vilket inte var meningen i just detta projekt. Jag skulle kunna gå tillbaka med en kompis, be honom ställa sig i dörröppningen inne i huset med mig utanför i rätt vinkel på gatan och ta bilden då. Eller så skulle jag kunna retuschera in en siluett, göra en jätteutskrift och sedan fotografera av den... När passerar detta som "rent" foto och när blir det montage? Det sista fallet? Det är ju ett foto och vad jag vet så har ingen debatt förts om vad som händer om man fotograferar av sina egna bilder. Kommentarer?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.