Några ord om skärpedjup.

Det finns tre metoder för att få en skärpa som täcker det man vill i djupled.

- Nedbländning.
- Restituering.
- Fokusgaffling.

Blända ner kan man göra med alla kameror. Problemet där är att skärpedjupet egentligen inte ökar, utan det är snarare så att oskärpan s.a.s. maskeras bättre. Området vi kan acceptera att kalla för skarpt blir större. Dock funkar detta bara till en viss gräns då små bländaröppningar gör att ljuset sprider sig då det ska "tränga sig igenom". Jämför om du klämmer ihop öppningen i trädgårdsslangen när vattnet är på... Detta kallas diffraktion och ger en sämre skärpa. Alltså moment 22 när man når bländare 22! (ett skämt av den typ som min dotter skulle slå mig för om hon fick höra det :-)

Restituering kräver speciell optik och är ingen lätt konst att lära sig behärska bra. Jag har skrivit om Scheimplugs regel på annat ställe i denna blogg. Något förenklat går det till så att objektivet vinklas i förhållande till filmplanet (sensorn idag) och skärpeplanet vinklas också enligt den nämnda regeln. Man får då ett liggande eller diagonalt skärpeplan som i vissa fall funkar väldigt bra men i andra inte alls. Man får se till att ingen del av motivet "sticker ut" ur skärpeområdet.

Den tredje metoden, fokusgaffling, eller focusstacking som det heter på utrikiska, är den ojämförbart effektivaste för små föremål och produkter. Det går till så att man tar en serie bilder med succesivt förskjutet skärpeplan. Bilderna kombineras sedan ihop i en speciell programvara och resultatet blir en bild med skärpa exakt från punkt A till punkt B (som man förstås bestämmer innan fotograferingen). Ju fler exponeringar dess mer heltäckande skärpa. Det är denna metod som används för t.ex. mikroskopfotografering av insekter. Ruggigt effektiv men förutsätter att allt är absolut stilla under fotosekvensen. Alltså ingent vidare för landskap då den minsta vindpust kan sabotera resultatet. Exemplet med den döende rosen har jag fotograferat nu på morgonen med metoden Fokusgaffling. Nikon D800E, MicroNikkor 60/2,8, iso1600, ljus från ett fönster, en svart pärm som bakgrund...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.