Sista arbetsdagen.

Lägger in adresser på GPS:en. Två fastighetsplåtningar kvar före semester. Tyvärr är de lite snävt schemalagda så det måste vara riktigt bra förberett på den första adressen för jag kommer inte att ha tid att göra några större förändringar i möblering eller städning.
Almanackan börjar också fyllas på med kundmöten och annat i höst. Ser ut att bli mycket att göra. Google Business Photos verkar alla vilja ha. Jag har kontaktat ung. 15 tänkbara kunder nu och ingen har tackat nej! Några har visserligen inte svarat ännu men de som har svarat har antingen beställt direkt eller bokat möte för att få veta mer. Jag ska skruva upp tempot lite på det området till hösten.
Särskilt kul är det för mig också eftersom det handlar om teknik som jag sysslat med till och från faktiskt i 15-20 år nu, sedan innan vi hade något internet.
Från början gick det bara att göra i QuickTime (QTVR) vilket sällan fanns på några PC datorer, så då blev det bara enstaka inslag i E-learning utbildningar. Tror min första VR-fil finns i en utbildning på en pansarbandvagn som försvarsmakten körde på 90-talet. Det var ett bra sätt att visa hur det såg ut inuti vagnen. Kommer ihåg hur krångligt och tidsödande det var att få till, men också att kvaliteten i QTVR-filerna var väldigt bra. Nu är det betydligt enklare att både fotografera, sammanfoga och rendera och det finns många fler program och system att jobba i. För min del föredrar jag PTGui som alltid varit det bästa enl. mig. Från början hette det Pano Tools och hade ett helt obegripligt gränssnitt (vilket jag tyckte var kul på den tiden), sedan kom det grafiska gränssnittet PTGui som dock krävde att man hade Pano Tools installerat. Nu är PTGui ett fristående program som inte längre kräver Pano Tools...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.