En till gråväderslördag.

Igår jobb till sent. Jag hade två personalplåtningar inne i stan. Den ena på Tegnérgatan och den andra på Barnhusgatan. Praktiskt eftersom jag hittade en parkering mitt emellan där jag kunde stå hela dagen. Mycket prylar att släpa så man vill ju parka så nära som möjligt.

Jag har nu helt slopat studioblixtarna för sådana uppdrag. Jobbar med tekniken för att få speedlightsen att ersätta. Och det går. Det blir inte riktigt samma sak, framför allt är det mycket svårare att ljussätta med små ljuskällor. Men det går. Och det är oerhört skönt att ha lite mindre att släpa på. + att de rum man ofta har att jobba i ute på företagen inte alltid är större än en skrubb. Det ingår dessutom i min affärsidé som ju är att ordna den professionella bilden under vilka förhållanden som helst :-)

För inspiration på detta område kan man läsa lite på http://strobist.blogspot.com/ Där finns en hel del att hämta oavsett vilken nivå man anser sig vara på som ljussättare. På måndag ska jag lägga upp några bilder från de nämnda plåtningarna. Måste bara fråga "objekten" först, vilket jag glömde i går.

Kommentarer

  1. Förstår precis tanken med att gå över till mindre blixtar, och för reportage vore det otroligt smidigt, men just personalplåtningar tycker jag det finns en poäng med att ta med så mycket man orkar bära till.

    Dels för att det är lättjobbat, men också mycket för att kunderna på något sätt blir lugnare av stora blixtar, mycket utrustning och allt sånt. Så det är ofta värt släpandet, bara för att de ska slappna av och känna att man anstränger sig mycket för dem.

    SvaraRadera
  2. Förstår vad du menar men jag har så få sådana uppdrag och då oftast som "extrabilder" i samband med att jag plåtar något annat. Så ryggen får gå före... Det är ett kanske korkat projekt jag har att jag ska minmera utrustningen. Det funkar väl fram till den dag då man glömt och saknar något viktigt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.