Byråbilder då och nu.

Sitter och går igenom alla gamla bilder från Pixonnet. De som går att använda ska levereras till Matton.










Det som slår mig är hur jag tydligen har förändrats på dessa tio år som digitalkamerorna funnits. Och hur ALLA har ändrat synsätt och fortfarande gör det. Det jag tänker på är den tekniska kvaliteten. Jag tittar på bilder som för några år sedan var OK tekniskt eller t.o.m. riktigt bra. Nu ser dessa bilder inte alls bra ut. Jag ser brus och annat jag helt enkelt inte såg för några år sedan. Troligen eftersom jag inte hade något bättre att jämföra med.
De enda bilder som faktiskt ser bra ut är från Canons första riktigt bra digitalkamera, 1Ds. Den var på 11 Mp och med deras L-optik så håller faktiskt bilderna än idag. Fast det är nätt och jämnt. Då, när den kom, svimmade folk av hänförelse över den ofattbart höga bildkvalitet man kunde få ut ur den...
Själv använder jag ju numer Nikon men det beror nog inte på det att jag är bortskämd :-)
Blicken, kraven på rena filer och hög upplösning har helt enkelt ökat. Det är som att lära sig cykla hela tiden. För varje gång bildkvaliteten höjs blir det omöjligt att backa och tycka att något sämre är bra. Och likadant är det med bildbyråerna, bilder som med glädje mottogs för tio år sedan skulle inte passera kvalitetskontrollen ens som microstock idag.

Bilderna är från min första digitalkamera 2002, minns inte vad den hette. Det funkar bra såhär på webben men några tryckoriginal blir det inte av dessa bilder. Inte nu längre!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.