Bil bort T-bana hem.


En annan aspekt av att vara frilansfotograf och småföretagare. Jag har en firmabil jag inte vill ta in i firman då jag i så fall skulle bli förmånsbeskattad med närmare 3000:-/månad. Så jag äger den privat trots att den bara rullar i jobbet. Nu är det verkstad igen. Har hittils i år reparerat för ca 7000:- Nu har den varit inne för kamremsbyte mm. mindre reparationer och notan stod på 13.500:- när de upptäckte att bägge hjulaxlarna fram glappar (jag frågade om ett missljud som uppstår vid fullt rattutslag) och måste bytas. 11000:- till. Och mellan de reparationerna är den på plåtverkstaden för att fixa en plåtskada jag själv lyckades åstadkomma i vintras. Självrisk 3000:- SÅ när den är färdig denna gång står notan på ung. 28000:-

Alltså har den i år kostat 35000:- i reparationer... Och bil måste jag ju ha då hela min affärsidé som industrifotograf bygger på att vara "resande". Har ju ingen studio utan bara ett kontor. Hade jag haft den i firman så hade reparationerna varit avdragsgilla men priset för det vore då extra skatt i samma klass som jag nu reparerat för. Så hur man än vänder sig är det en stor post i ett litet företag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.