Måndag i Visby.

Plåtningar i Visby idag. Jag väljer att bara visa ett par av bildbyråbilderna trots jag också hade ett "reguljärt" uppdrag i staden.

Sankta Maria kyrka, domkyrkan, har jag gapat inför de få gånger (2) i mitt liv jag sett den. Ser ut som ett ondskefullt slott från serietidningen Bamse (som jag läste för ungarna när de var små). Byggd på 1200-talet är den ett renlärigt gotiskt byggnadsverk från "rätt" århundrade. Den svenska arkitekturen släpar ju annars ett par hundra år jämfört med kontinenten när man går så här pass långt tillbaka i tiden. Alltså att när man börjar räkna gotik nere i Europa är man fortfarande kvar i romaniken här. Men inte så i detta exempel. Interiör och esxteriör.




Samt ett typiskt Visby torg med tillhörande ruin (som jag tror ät S:t Lars).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.