Dyrt att anlita fotograf...

Apropå en del tidningsskriverier som varit om en porträttfotograf som tagit "för mycket" betalt av socialstyrelesn (tror jag det var). En del kunder tror att det handlar om att komma och trycka på knappen "och det ska väl inte kosta något". Därför försöker jag mig på en enkel beskrivning här av hur de närmaste två dagarna kommer att se ut för mig.

I dag packar jag och förbereder. Jag ska till Karlshamn, Olofström och Sölvesborg för att fotografera industrianläggningar. Bara restiden kommer sammantaget att hamna på 16-18 timmar med bensinkostnader därefter. I dag lägger jag timmar på planering. Jobben ska förberedas och läggas upp på en laptop jag har med mig. Hotell ska bokas. Jag lägger in adresser på GPS:en. Jag laddar batterier till kameror och blixtar. Jag testkör all utrustning som ska användas inkl. backup kamera. Sedan åker jag och tankar bilen. Kollar olja o.s.v. inför körningen. Jag dubbelkollar förberedelserna med kunden. Ställer till sist väckarklockan på fem och lägger mig. I morgon fotografering.

Dagen efter fotograferingen datorjobb, sedan väskorna packats upp och alla prylar är tillbaka i hyllorna. Alla råfiler backas upp en gång till. Därefter börjar grovsorteringen som kan handla om att vaska fram hundra bilder från fem-sexhundra. Bilderna ska sedan "framkallas" alltså konverteras från råformatet. Varje bild kräver sina egna inställningar för konverteringen och tar lite olika tid att göra. Efter konvertering till 16-bit RGB-filer kommer ytterligare justeringar och ev. retusch. Det tar också tid. Nästa steg är ofta att sätta upp en temporär website där kunden får välja vilka bilder som ska gå vidare till slutretusch och förberedelse för tryckning eller webb. Efter urval alltså slutretusch och sist leverans på DVD eller via ftp. Efter godkänd leverans brukar jag bokföra och fakturera. ALLT tar tid.

I denna beskrivning ingår kanske två-tre timmar "effektiv" fotografering på plats. Förutom förstås ev. ljussättning.

Övriga kostnader är utrustning som måste hållas "up-to-date" och finnas till hands för en snabb utryckning. De flesta fotografer har höga månadsavbetalningar för den utrustning som krävs för att kunna leverera bilder av hög kvalitet. Man måste ha både stationär dator och laptop. Bildskärm i 20-50 000:- klassen, snabbt bredband, försäkringar för allt o.s.v. På något sätt måste naturligtvis dessa kostnader täckas och det måste också bli något över att leva på och betala studieskulderna de flesta har.

Så när ett pris för en fotografering offereras måste man väga in allt detta. Annars funkar det ju inte. Jag håller förhållandevis låga priser och har förenklat för kunderna genom att t.ex. inte ta betalt för rättigheter utan baka in allt i ett timpris. Detta timpris kan jag inte gå under utan att gå back! För det ovan beskrivna jobbet kan du själv räkna ut kostnaden genom att titta på min prismodell på skenbild.se. Säg sedan om det är dyrt...och vad det "effektiva" timpriset blev.

Avslutar med en bild på den precis färdigpackade fotoväskan för i morgon. En större med ljussättningsutrustning är redan klar. Och en till väska med övernattningsprylar ska jag packa nu!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.