På väg igen..

Denna vecka till Uddevalla-Lysekil-Orust-Trollhättan.
Resdag idag. På väg ner från Sthlm. passade jag på att ta en titt på ett par av den s.k. Västgötaskolans "heliga" platser. Först Kinne-Kleva ödekyrkogård där kanske staden Gillestad en gång i mörka forntiden legat. Det finns en karta ritad av en präst 1847 innan laga skifte genomfördes och byn splittrades. Intressantast är kanske den stora offerstenen med ett hål i mitten (se foto nedan). Den sägs ännu på 1700-talet ha haft en 20m hög avbruten stolpe med borrade hål varje halvmeter och skulle ha brutits av en storm och tidigare ha varit dubbelt så hög.. En del tror att den en gång restes som ersättning för ett jätteträd som dött. Asken Yggdrasil minsann... I alla fall är det fullt av kranier o.dyl. i marken runt om.

Sedan stannade jag till vid domarringen och ättestupan vid Häcklan - Halleberg. Och ja, om det nu någonsin har existerat en ättestupa enl. myten så visst tror jag att det måste ha varit här. Och även här är jorden full av mänskliga rester under klippan. Så med risk för hätska angrepp från Upplandsförespråkarna måste jag ju säga att de här platserna verkar lika troliga som Uppland. På hemvägen ska jag om jag hinner ta en sväng förbi Ubsola och titta på kullen västgötarna tror var platsen för det sista hednatemplet, det som Adam av Bremen skrev om utan att själv ha sett det.
Sedan inte så mycket mer att säga. Lång bilkörningsdag med både hetta och åska. I morgon börjar tre dagars fotograferingar här i trakterna. Det blir två nätter på detta hotell som ligger i Uddevalla och heter Gyldenlöwe och sedan en natt på ett hotell i Trollhättan jag inte minns namnet på nu. God natt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.