VW projektet har börjat.

Vi (projektledaren, arkitekten och jag) mjukstartade i Södertälje igår med några provfotograferingar på en av deras anläggningar. En kundmottagning på AUDI ovan, och ett fikahörn på SEAT nedan. Håller på att trimma in arbetsprocesserna och ännu är ganska mycket kvar innan jag känner mig nöjd. Vi ska hitta gemensamma nämnare för alla stationer så att bilderna blir jämförbara. Mitt ansvar är att bilderna ska hålla jämn och hög kvalitet samt att bildvinklar, utsnitt, horisont o.s.v. ska vara enhetligt. Jag kommer att använda en Nikon D3x med ett PC-E 24mm/3,5 genomgående för alla bilder. Ev. polfilter i vissa lägen. Detta sitter på ett Berlebach stativ av trä (oförändrad konstruktion sedan 1800-talet!) med hjälp av största Gitzo kulleden med vattenpass för horisont och tilt. Hur jag gör i övrigt med bilderna får jag kanske behålla för mig själv... något ska man ju ha kvar att sälja i framtiden också ;-)

Lägg märke till att papperskorgen är med i bild. Det hade den inte varit om detta varit en fastighetsfotografering. Lite mer realism i det här projektet även om målet är att framställa stationerna så fördelaktigt som möjligt. Det blir dock en annan sak när man ska fotografera på en arbetsplats med folk hela tiden i rörelse. Det går inte att städa ett skrivbord där någon sitter och jobbar :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Additiv och Subtraktiv färg.